Ceașca ta zilnică de cafea ar putea face mai mult pentru tine decât să îți asigure cea mai bună dimineață. Impactul cafelei asupra sănătății a fost mult timp un subiect controversat deoarece anumite studii susțineau faptul că puterea ei antioxidantă și capacitatea de stimulare a creierului aduce o suită de dezavantaje precum insomnie, indigestie și o creștere a ritmului cardiac și a tensiunii arteriale. Dar ultimul val de dovezi științifice aduce cu el o mulțime de vești bune pentru iubitorii de cafea.

Iată 10 motive pentru care consumul de cafea poate fi mai sănătos pentru tine decât crezi.

1. Cafeaua este o sursă puternică de antioxidanți sănătoși.

De fapt, cafeaua prezintă mai multă activitate antioxidantă decât ceaiul verde și cacao, două superstaruri antioxidante. Oamenii de știință au identificat aproximativ 1.000 de antioxidanți în boabele de cafea neprocesate și alte sute se dezvoltă în timpul procesului de prăjire. Numeroase studii au menționat cafeaua ca principală sursă dietetică de antioxidanți pentru subiecții săi.

Cum funcționează: Antioxidantii combat inflamația, o cauză care stă la baza multor afecțiuni cronice, inclusiv artrita, ateroscleroza și multe tipuri de cancer. De asemenea, neutralizează radicalii liberi, care apar în mod natural ca parte a funcțiilor metabolice de zi cu zi, dar care pot provoca stres oxidativ care duce la boli cronice. Cu alte cuvinte, antioxidanții ne ajută să ne menținem sănătoși la nivel micro protejând celulele noastre de daune. În cele din urmă, acidul clorogenic, un antioxidant important găsit aproape exclusiv în cafea, este de asemenea gândit pentru a ajuta la prevenirea bolilor cardiovasculare.

2. Cofeina oferă un impuls de memorie pe termen scurt.

Când un grup de voluntari au primit o doză de 100 miligrame (mg) de cofeină, cam atât conține o singură ceașcă de cafea, cercetătorii austrieci au descoperit o creștere în activitatea creierului voluntarilor, măsurată prin imagini cu rezonanță magnetică funcțională (RMN), în timp ce îndeplineau o sarcină de memorie. Cercetătorii au remarcat că abilitățile de memorie și timpul de reacție al voluntarilor caffeinați au fost, de asemenea, îmbunătățite în comparație cu grupul de control care a primit un placebo și nu au arătat nicio creștere a activității creierului.

Cum funcționează: cofeina pare să afecteze anumite zone ale creierului responsabile de memorie și concentrare, oferind un impuls pentru memoria pe termen scurt, deși nu este clar cât durează efectul sau cum poate varia de la o persoană la alta.

3. Cafeaua poate ajuta la protejarea împotriva declinului cognitiv.

Pe lângă furnizarea unui impuls temporar în activitatea creierului și a memoriei, consumul regulat de cafea poate ajuta la prevenirea declinului cognitiv asociat bolii Alzheimer și a altor tipuri de demență. Într-un studiu promițător finlandez, cercetătorii au descoperit că un consum de trei-cinci căni de cafea zilnic în cadrul adulților a fost asociat cu un risc scăzut cu 65% de Alzheimer și demență în perioada bătrâneții. Interesant este că autorii studiului au măsurat, de asemenea, efectul consumului de ceai asupra declinului cognitiv, dar nu au găsit nicio asociere.

Cum funcționează: Există mai multe teorii despre modul în care cafeaua poate ajuta la prevenirea sau protejarea împotriva declinului cognitiv. O teorie de lucru: cofeina previne acumularea de placă beta-amiloid care poate contribui la apariția și progresia Alzheimerului. De asemenea, cercetătorii teoretizează că, deoarece consumul de cafea poate fi asociat cu un risc scăzut de diabet zaharat de tip 2, un factor de risc pentru demență, reduce și riscul de apariție a demenței.

4. Cafeaua este sănătoasă pentru inima ta.

Un studiu olandez de reper, care a analizat datele de la peste 37.000 de persoane pe o perioadă de 13 ani, a descoperit că băutorii moderați de cafea (care consumau între două-patru căni pe zi) aveau un risc de 20% mai mic de boli cardiace, comparativ cu băutori înrăiți de cafea sau cu cei care beau una pe zi sau o dată la ceva timp șau cu nebăutorii de cafea.

Cum funcționează: Există unele dovezi care atestă: cafeaua poate sprijini sănătatea inimii prin protejarea împotriva pagubelor arteriale cauzate de inflamație.

5. Cafeaua poate ajuta la reducerea anumitor tipuri de cancer.

Anumite studii dovedesc faptul că bărbații care consumă cafea pot avea un risc mai scăzut de a dezvolta cancer de prostată agresiv. Pe lângă acest lucru, Harvard afirmă faptul că consumul zilnic și regult de 4 sau mai multe căni de cafea reduc riscul de cancer endometrial la femei cu 25%, în comparație cu femeile care beau mai puțin de o cană pe zi.

Există, de asemena, o legătură între consumul obișnuit de cafea și rata mai mică de cancer de ficat, colon, sân și rectal.

Cum funcționează: Polifenolii, substanțele fitochimice antioxidante găsite în cafea ajută la reducerea inflamației care ar putea fi responsabilă pentru anumite tumori, având proprietăți anticarcinogene.

7. Ficatul tău iubește cafeaua.

Este adevărat: pe lângă reducerea riscului de cancer la ficat, consumul de cafea a fost legat de o incidență mai mică de ciroză, în special de ciroză alcoolică. Un studiu efectuat în Arhivele de Medicină Internă a demonstrat o corelație inversă între consumul crescut de cafea și un risc scăzut de ciroză – o reducere de 20 la sută pentru fiecare cană consumată (până la patru căni).

Cum funcționează: Oamenii de știință au descoperit o relație inversă între consumul de cafea și nivelul de sânge al enzimelor hepatice. Nivelurile ridicate de enzime ale ficatului reflectă de obicei inflamația și deteriorarea ficatului. Cu cât mai mulți subiecți de cafea beau, cu atât nivelul lor de enzime este mai mic.

8. Cafeaua poate spori performanța la exerciții fizice.

Am fost condiționați să credem că cofeina se deshidratează, unul dintre principalele motive pentru care specialiștii în fitness recomandă mixarea cafelei înainte și după antrenament. Cu toate acestea, cercetările recente sugerează că consumul moderat de cofeină – până la aproximativ 500 mg sau aproximativ cinci căni pe zi – nu deshidratează exerciții fizice suficient pentru a interfera cu antrenamentul lor. În plus, cafeaua ajută la combaterea oboselii, permițându-vă să exersați mai mult.

Cum funcționează: cofeina îmbunătățește performanța și rezistența; nu numai că combate oboseala, dar, de asemenea, întărește contracția musculară, reduce percepția exercitorului asupra durerii și crește acizii grași din sânge, ceea ce susține rezistența.

9. Cafeaua frânează depresia.

Studii multiple au legat consumul de cafea la rate mai mici de depresie atât la bărbați, cât și la femei. În mai multe studii, datele au sugerat o relație inversă între consumul de cafea și depresie: cu alte cuvinte, consumatorii de cafea grei păreau să aibă cel mai mic risc (până la 20 la sută) de depresie.

Cum funcționează: Cercetătorii nu sunt încă siguri cum cafeaua pare să elimine depresia, dar se știe că cofeina activează neurotransmițătorii care controlează starea de spirit, inclusiv dopamina și serotonina.

10. Protecția cafelei împotriva gutei.

Studiile independente privind modelele de consum de cafea la bărbați și femei sugerează că consumul de cafea reduce în mod regulat riscul de a dezvolta gută. Cercetătorii din Studiul de Sănătate al Asistenților Medicali au analizat obiceiurile de sănătate ale aproape 90.000 de asistente de sex feminin pe o perioadă de 26 de ani și au constatat o corelație pozitivă între consumul de cafea pe termen lung și un risc scăzut de gută. Beneficiul a fost asociat atât cu consumul regulat, cât și cu cel de decaf: femeile care beau mai mult de patru cani de cafea obișnuită zilnic aveau un risc scăzut cu 57% de gută; riscul de gută a scăzut cu 22% la femeile care beau între una și trei căni pe zi; și o cană de cafea decofeinizata pe zi a fost asociată cu un risc redus cu 23% de gută în comparație cu femeile care nu beau deloc cafea. Descoperiri similare au fost documentate pentru bărbați: un alt studiu la scară largă, publicat în revista Arthritis & Rheumatism, a constatat că bărbații care beau între patru și cinci căni de cafea pe zi și-au micșorat riscul de gută cu 40% și că cei care au consumat șase căni sau mai mult reduce riscul de gută cu 60%.

Cum funcționează: Conform studiului de sănătate al asistentelor medicale, proprietățile antioxidante ale cafelei pot reduce riscul de gută prin scăderea insulinei, care la rândul său scade nivelul acidului uric (concentrații mari de acid uric poate provoca gută).

În concluzie, cafeaua are importante beneficii asupra organismului, conform noilor studii. Atunci când doriți să consumați cafea, puteți să apelați la un coffe shop, la o vizită într-o cafenea cochetă din Centrul Vechi București sau să vă faceți singuri cafeaua în casă.